Det här med (oplanerad) samsovning

När Senia först föddes var jag helt säker på att jag ville att hon skulle sova i sin egen säng, det kändes smidigast att köra på det redan från början, men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Första 6 veckorna ammade jag nästan dygnet runt, så fort jag försökte lägga ner henne så vaknade hon och betedde sig som en svältfödd spädgris så då var det bara att köra igång igen. Sen gick det hyfsat bra för henne att sova i sin säng i ett par månader, i allafall större delen av natten men ofta slutade det med att jag tog över henne i vår säng vid kl 4-matningen och att vi båda slocknade efter och sov vidare tillsammans.

Sen kom vi in i den förra fasen, där hon lärde sig att rulla över på mage (och gjorde det ca 40 gånger i timmen, dag som natt) och p.g.a. detta fastnade med både armar och ben i spjälorna på sängen. Plus att det tog 2-3 timmar att natta henne (vid VARJE sovtillfälle) och jag var så slut på kvällarna att bara tanken på att springa upp flera gånger per natt för att plocka upp henne eller rulla tillbaka henne på rygg och få henne att somna om, kändes totalt övermäktig, särskilt när alternativet var att ligga bredvid varandra så att jag bara kan lägga en hand på henne och gosa henne till sömns.
Vi fick ca 2 dagars paus mellan förra fasen och denna fasen (obs! Det här med ”faser” är inte bara en lös ursäkt för vad som pågår, det kallas även utvecklingsprång eller wonder weeks, googla eller läs mer här) och sen den här fasen började (vi är inne på wonder week 26, som tydligen kan börja redan v 23 *wohoo*) så har Senia inte sovit längre än 30-45 min i stöten, överhuvudtaget!!! Nu vet jag inte hur ni fungerar, men jag kan i allafall inte somna om på 30 min, särskilt inte när jag vet att det är dags att vakna direkt igen… det är liksom ingen idé. Det resulterar alltså i att jag nästan inte har sovit på 5 dygn nu… men, jag tänker så här, att när den här fasen är över så ska jag ta tag i projekt sova-i-egen-säng-hela-natten!

Kommentera

